ماجرای نیمروز


دومین ساخته بلند سینمایی مهدویان من را شگفت زده کرد ... فیلم در بخش های گوناگون استانداردهای سینمای ایران را جابجا می کند.تمام عناصر ساخت یک اثر عالی کنار هم جمع شده و بخوبی درهم تنیده و سیقل داده شده تا شما را کاملا در خود غرق کند ، البته شمای کمی فرهیخته را ، این فیلم برای مخاطب عام کف سینما نیست ، یعنی با آنکه کاملا برای مخاطب عام ساخته شده است ، ولی برای مخاطب اهل مطالعه ی پیگیر اوضاع سیاسی ، فرهنگی ، تاریخی کشور و برای فیلمبازان تکیه های با خلوص بالایی دارد ،لایه های مختلفی که با کشف آنها لذت نابی نصیب شما خواهد شد ، لذتی که فقط عاشقان واقعی سینما ارزش آن را می دانند . فیلم یک درام جاسوسی ، سیاسی ، پلیسی است ، درباره ی جنگ شهری ، یک اکیپ مردانه ، یک گروه خشن دوست داشتنی . آدم های خاکستری ، خاکستری از آن رنگ هایست که ما در شخصیت پردازیمان کمتر نمونه موفقی را در سینمای خود دیده ایم ، عادت کرده ایم به آدم بدهای همیشه بد عوضی ، به خوب های در همه حال خوب حال بهم زن . نداشته ایم در سینمایمان نمایش سوتی بزرگ یک مسئول خودی مهربان ، اصلا نمی گذاشتیم در مخیله مخاطب هم این تصویر شکل بگیرد (مگر می شود یک آدم خوب مومن مهربان خطایی ازش سر بزند چه سهواً و خدای نکرده عمداً که عمراً ) برای اولین بار است که می بینیم مسئول اطلاعات سپاه اشتباه بزرگی مرتکب می شود ؛ مهره ی اصلی را که در چنگ خود دارد به آسانی از دست می دهد ، اما چون اشتباه خود را می پزیرد و صادق است و خاکستری مخاطب از خطایش می گذرد .

فیلم پر است از اتفاقات خشن ، اماشما احساسش نمی کنید ، چون کارگردان ، کاربلدتر از آن است که بخواهد با توسل به اینگونه ترفند ها و اتفاقات احساسی مخاطب را نگه دارد ، احساسات در لایه زیرین فیلم قرار دارد و مخاطب در درجه اول غرق داستان فیلم شده است و دارد ماجرا هارا پیگیری می کند . ماجراهایی که به لطف بازی های یکدست و شکل گرفته بسیار باورپذیر شده است .کاراکتر کمال می تواند شروع یک تیپ جذاب و جدید در سینمای ایران باشد ، تیپی که هادی حجازی فر بازیگر نقش احمد متوسلیان در ایستاده در غبار شروع کرد و در این فیلم به زیبایی بست و گسترشش داد، او مسئول عملیات است ، یا آقای کشتار با دیالوگ به یادماندنی ؛  "بزارید برم قله هامو آزاد کنم" کمال خودش است ؛ ساده ،راحت ، مهربان،عملگرا و بوقتش بسیار خشن و بی احساس.

فیلم دارد دوره ای از تاریخ معاصر را نمایش می دهد که خیلی خیلی کم به سراغش رفته ایم شروع جمهوری اسلامی ، سالهای پر از تنش و آشوب قدرت طلبی گرو های مختلف انقلابی که بدنبال سهم خواهی بودن ، کمتر کسی اجازه نزدیکی و بازگو کردن آن را داشت ، این فیلم ورود عالی وباشکوه یک فیلمساز خلاق باهوش خودی برای استفاده از این گنجینه است .